Styrkelse af forbrugertilliden er nøglen til vækst i internetøkonomi med €436 milliard i 2012


internettet

Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Booz & Company forventes en vækst på 18 % p.a. i den europæiske digitale økonomi med €436 millard i 2012, med forbrugertillid til det digitale marked som den største driver for bæredygtig vækst.
Rapporten forudser at den næste fase i markedsvæksten vil skifte fra access business til mere avancerede services som e-commerce, indhold og annoncering. Den fremtidige vækst forudsætter derfor at internetbrugerne benytter sig af nye services og forøger deres online forbrug. Det fører med sig en signifikant udfordring for netværksoperatørerne.
Rapporten afslører som et afgørende punkt, at digital tillid er nøglen til vækst i markedet. Baseret på en analyse af case studies både med succes og fiasko, en omfattende analyse af eksisterende forbrugerforskning og interviews med mere end 50 eksperter, konkluderer rapporten, at der er fire nøgleområder man kan basere digital tillid på:  
• Sikre netværks integritet og kvalitetsservice for brugere og virksomheder med henblik på beskyttelse af teknologiplatforme og for at sikre integration
• Beskytte privacy og persondata og forhindre uautoriseret adgang til brugernes private elektroniske data
• Beskytte mindreårige mod udstilling, samt uønsket indhold og udnyttelse
• Forhindre pirateri og tyveri af kopibeskyttet indhold
Thomas Künstner, partner i Booz & Company, udtaler: ”Negative overskrifter som teleselskabers krænkelse af databeskyttelse eller mobning af mindreårige i fora og sociale netværk kan hurtigt kaste skygger over forbrugerens nuværende eufori omkring internettet og dette vil have en omgående indflydelse på branchevæksten.”
I Europa er et €124 milliarder salg i fare, såfremt man ikke forholder sig til den digitale tillid. En succesfuld implementering kan derimod generere et yderligere salgsvolumen på 11 % eller  €46 billion. “Såfremt det ikke kommer til at virke, vil op til 18% eller  €78 milliarder i internetsalg være på spil i sammenligning med basis-scenarie på  €436 milliarder billion,” tilføjer Künstner. “Denne imponerende forskel fremhæver den risiko som infrastrukturoperatører og serviceformidlere står overfor.”

euro background

Baseret på de analyserede cases, er best practices med henblik på at vinde forbrugeraccept følgende:

1.  At gøre best practices gennemsigtige og det på en stilfærdig måde. Netværksoperatører samt indholds- og platform-operatører bør arbejde sammen med myndighederne for at drive en sådan kommunikation fremad.
2.  Klare erklæringer og et konsekvent, troværdigt reguleret framework er nøgleprioriteter . Forbrugeren er optaget af hvordan en netværksoperatør og serviceformidler håndterer og beskytter forbrugerens digitale data.
3.  Tillade forbrugeren med passende værktøjer at kontrollere de risici der er forbundet med at blive udstillet, som f.eks. opt-in/opt-out mekanismer samt uddannelse.
4.  Garantere kvalitetsservice. Såfremt dette indebærer aktiv trafik management, er forbrugeren positiv, forudsat at der er tale om klart kommunikerede vilkår for denne service.

Som tillæg til at overholde eksisterende regler, finder rapporten, at organisationer bør adoptere nøgleprincipper med henblik på at fremme den digitale tillid. Udbydere må forene kræfterne med henblik på at holde trit med de hastige og omfangsrige udfordringer.

Policies og best practices for digital tillid bør embeddes dybt i de respektive organisationer ved at etablere interne protokoller og governance strukturer for at guide roadmaps for produkter og services; tillade valg og deployering af netværksbaserede teknologier samt security løsninger; kommunikation med brugerne samt andre aktører (f.eks. andre konkurrenter, indholdsleverandører samt myndigheder). For at en fremtidig og bæredygtig vækst kan sikres, bør den digitale tillid og brugerens security blive integrerede elementer i virksomhedens strategi.
 
Download rapporten “Digital Confidence – Securing the Next Wave of Digital Growth”
her

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s