EU-lovgivning om online-annoncering på vej


forbrugerprofilering

Dansk Privacy Netværk omtalte i februar måned en rapport fra Den amerikanske Federal Trade Commission om brug af online sporing og forbrugeradfærdsdata i reklameøjemed og anbefalede på den baggrund, at man i Danmark undersøgte behovet for at indføre en adfærdskodeks.

Nu har Meglena Kuneva, EU-kommissær for forbrugeranliggender, i en tale for erhvervsfolk og analytikere i Bruxelles d. 31. 3. signaleret nye regler for at bekæmpe profilering af internetbrugere og krænkelse af privacy i forbindelse med markedsføring. Meglena Kuneva anfører, at persondata er blevet ” internettets olie og den nye valuta i den digitale verden”. Hun advarer, at internetbrugeres privatlivs-rettigheder bliver misbrugt, når personlige oplysninger  indsamles og leveres til annoncører, der målretter reklamer til personer uden at de er klar over det. ” Baseret på kommerciel kommunikation  tegner world wide web til at blive the world wild west. Det kan blive meget skadeligt. Forbrugernes rettigheder skal tilpasses teknologien, ikke knuses af den. Den nuværende situation med hensyn til privatlivets fred, profilering, og målretning er ikke tilfredsstillende.” Kommissæren skitserede den europæiske lovgivning om beskyttelse af privacy, om kommercielle kontrakter og om modvirkning af  diskrimination, og oplyste, at reglerne ikke holder trit med med tempoet i udviklingen af internettet.

Hun opfordrer online reklamebranchen til at  komme med en frivillig adfærdskodeks for at beskytte forbrugernes privacy, men gør det samtidig klart, at EU sandsynligvis vil blive nødt til at lovgive på området for at modvirke misbrug. Mængden af personlige data, der indsamles på internettet, vokser eksponentielt, og bliver i stigende grad brugt til kommercielle formål ved at spore brugeres internetvaner ved hjælp af cookies, og ved at gøre oplysningerne tilgængelige for individuel profilering og målretning af forbrugerne, som hun udtrykker det.

Eftersom den personlige annoncering er tilpasset den enkeltes interesser og online shopping vaner, ” bør der nu udvikles værktøjer, som afvejer erhvervslivets og forbrugernes interesser”, siger Kuneva.

Den bulgarske kommissær tilføjer, at hun har bestilt forskning i brugen af internettet, som viser, at personer under 25 år og som er dem, der er mest vant til at bruge internettet, også er dem, som er mest mistænksomme og sammenlignede deres brug af internettet, som når man drikker, man ved er en smule forgiftet. “Vi vil ikke tillade en sådan markedssituation eksisterer for vand, kosmetik eller legetøj” siger hun.

Omkring 80% af unge internetbrugere tror, at deres personoplysninger bliver delt med tredjeparter og brugt uden deres viden. “De har ret,” siger Kuneva. “Den nye virkelighed er, at forbrugerne betaler for tjenester med deres personlige data og deres eksponering for annoncer.” Hun lægger op til den samme fairness og gennemsigtighed, som gælder for kommercielle kontrakter. “Børn og unge er særligt sårbare over for de markedsføringsstrategier for markedsføring, der anvendes af online-annoncører, som også vil være i stand til at udnytte de privilegerede oplysninger om enkeltpersoner med henblik på forskelsbehandling. ” Den nuværende lovgivning forbyder annoncer, der opfordrer børn til at bestorme deres forældre, men vi siger ikke noget til annoncer, der beder dem om, at bestorme deres venner”,  sagde Kuneva.

Denne udmelding fra EU kommissær  Meglena Kuneva, som indeholder mange gode pointer, bør nu få branchen til at reagere før det er for sent. Det vil alt andet lige være bedst om branchen selv kan blive enige om en adfærdskodeks, i stedet for en lovgivning, som ofte vil blive rigoristisk og bureaukratisk.

I øvrigt henvises til en nylig rapport In Defense of Data: Information and the Costs of Privacy, som er udgivet af The Technology Policy Institute, der er en kommerciel tænketank. I rapporten anføres det,  at der ikke foreligger detaileret information om fordelene ved mere privacy og at privacy-fortalere ignorerer de omkostninger og trade-offs (mindre information), som er forbundet med øget privacy. Rapportens fokus på fordelene ved brug af forbrugerbestemte adfærdsdata, er relevant og argumenterne bør indgå i overvejelserne om hvordan en hensigtsmæssig regulering, enten som adfærdskodeks eller lovgivning, bør være. Rapporten synes imidlertid at overse den væsentlige pointe, at forbrugertillid er en essentiel driver for væksten i det digitale marked og at tilliden i høj grad forudsætter gennemsigtighed og valgfrihed, jfr. således f. eks. rapporten Digital Confidence – Securing the Next Wave of Digital Growth.

Reklamer

4 responses to “EU-lovgivning om online-annoncering på vej

  1. Ifølge nyheds-sitet Clickz – http://www.clickz.com/3633282 – vil Europa-Parlamentet måske snart stemme om et ændringsforslag, der kræver brugerens samtykke, når der placeres cookies på deres computer. Der er allerede fremkommet protester, idet bl.a. IAB Europe ikke overraskende mener, at forslaget vil komplicere internettets funktionalitet. Sagen viser, at problemet er aktuelt og at løsninger på europæisk plan bør findes.

  2. Med overskriften: “Beskyttelse af privatlivets fred i den digitale tidsalder” har Viviane Reding, EU-kommissær for informationssamfundet og medier, igår udtalt, at “Europæerne skal have ret til at kontrollere, hvordan deres personlige oplysninger bruges. Europæiske regler for privatlivets fred er krystalklar: dine oplysninger kan kun bruges med dit samtykke.” I talen kommer Viviane Reding bl.a. ind på social networking, RFID samt Consumer Behavioral Targeting. Se hele video inslaget her:
    http://ec.europa.eu/commission_barroso/reding/video/index_en.htm

  3. Ifølge nyheds-sitet Clickz – http://www.clickz.com/3633511 – forventes den amerikanske Kongres at vedtage en lov om online privacy i relation til online reklame og især consumer behavioral targeting. Det fremgår af artiklen at et ikke vedtaget lovforslag fra 2002, som krævede forbruger akcept ved data indsamling, vil danne udgangspunkt for den ny lovgivning.

  4. De amerikanske online reklame organisationer American Association of Advertising Agencies (4A’s), Association of National Advertisers (ANA),Direct Marketing Association (DMA) og Interactive Advertising Bureau (IAB), samt interesseorganisationen Council of Better Business Bureaus (BBB) har nu blevet enige om et sæt principper for online reklame.

    https://danskprivacynet.wordpress.com/files/2009/07/ven-principles-07-01-091.pdf

    Flere privacy-organisationer har dog allerede været ude og kritisere denne kodeks for mangelfuld, herunder at definitionen på “personfølsomme data” er alt for lempelig.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s