Privacy skal ikke hæmme men fremme internetbaserede sociale netværk


netvc3a6rk

Sociale netværk er in globalt og Danmark er sammen med Canada, de to lande i verden med forholdsvist flest Facebook-profiler. 33 procent af befolkningen eller 1.779.380 i Danmark er aktive brugere af netværket (ifølge Politiken, januar 2009).

Der er ingen tvivl om, at internetbaserede netværk vil blive en integreret del af vor hverdag og det uanset om det er i forbindelse med arbejdet eller i fritiden. Og vi har kun set begyndelsen til en udvikling hvor det vi i dag oplever som real life vil blive sammensmeltet med den virtuelle verden. Vi vil opdage, at den måde vi indtil nu har opført os overfor hinanden på vil udvikle sig på en ny måde, hvor vi vil erkende, at vi ikke uden videre kan adoptere gammeldags omgangsformer til internettet. Definition af privacy vil ikke alene være et spørgsmål om at fastslå hvad der er personlige data, men også hvorledes f.eks.  “det offentlige rum” og “den personlige integritet” fastlægges i forhold til arbejdsgiver, kollega, ven, barn, forældre og organisation.      

Det betyder så også, at vore traditionelle normer og værdier må tilpasses den måde vi interagerer socialt og det vil så også påvirke hele vor livsførelse i fremtiden. Det er mit udgangspunkt, at internettets potentiale er den største demokratiske nyskabelse nogensinde. Retten til internetadgang skal derfor fastholdes for det enkelte menneske. Men internettet stiller samtidig nye udfordringer til sikkerhed og beskyttelse af privacy. Disse udfordringer er i første omgang komplicerede fordi de forudsætter nytænkning. Nytænkning som afbalancerer netværkets sammenhængskraft, engagement og innovation og beskyttelsen af den enkeltes privacy og frihedsrettigheder baseret på fuld brugerkontrol.

Man kan tilgå problemet ud fra 3 niveauer.

etisk
lovgivningsmæssigt og
teknologisk

Lovgivning er sikkert nødvendig og både persondataloven så vel som markedsføringsloven regulerer allerede i dag i vidt omgang de sociale netværk for så vidt angår Danmark, men lovens jurisdiktion og retshåndhævelse kan være usikker. Derfor vil en gennemgribende og ikke mindst effektiv lovgivning kræve et internationalt regelsæt. Men lovgivningen vil altid halse bagefter den informationsteknologiske udvikling og kan i sagens natur kun regulere de mest grelle scenaria.  Om de juridiske aspekter i relation til FaceBook henvises til et tidligere blogindlæg af Martin Jørgensen, cand. jur. ,Senior Consultant, Deloitte/ Security & Privacy. Teknologiske løsninger som f.eks. “opt in”- mekanismer eller PET (Privacy Enhancing Technologies) kan anbefales, men en optimal udnyttelse forudsætter global tilslutning. Sidst men ikke mindst vil udvikling af såkaldte etiske adfærdskodeks være en, efter min opfattelse, udmærket metode til at sikre en effektiv forbrugerbeskyttelse, der samtidig synes at være tilstrækkelig fleksibel til at kunne tilpasse sig den pulserende udvikling af internettet. Adfærdskodeks har så også den fordel at de ikke alene vil være baseret på eksisterende national lovgivning, men vil også kunne gå et skridt videre og samtidig kunne fastsætte teknologiske kriterier for privacy.

Adfærdskodeks (code of conduct) er desuden en god ide, fordi alle, som tilslutter sig, har en interesse i leve op til retningslinjerne. Om der derudover skal indføres en eller anden form for kontrolmekanisme kan imidlertid ikke udelukkes.

Arbejdsgivere følger med i medarbejdernes sociale netværk, og det er kommet frem, at ansatte er blevet fyret på grund af deres online aktiviteter.  De tider er forbi. hvor du vil kunne slippe af sted med at lyve, hvor du opholder dig, hvem du er sammen med eller hvad du foretager dig, såfremt der bare er én tilstede, som har en kameramobil og en Facebook profil. Og når dine arbejdskollegaer tilføjer dig som ven på dit sociale netværk, er det ikke sådan lige til, at chatte om alle de tossede ting du foretog dig lørdag aften. Sådan oplever mange det i dag. Men behøver det at være sådan ?

Læg hertil, at det vil være naturligt at antage, at de fleste arbejdsgivere frygter en overdreven brug af online sociale netværk, som yderligere vil medvirke til en øget overvågning og/eller begrænsning af adgangen til internettet. Således viser en survey fra marts 2008 af det engelske advokatfirma Charles Russell i samarbejde med nyheds-sitet Personnel Today med deltagelse af 220 engelske HR direktører, at 69% af virksomhederne ønsker mere kontrol med brugen af Internettet. Arbejdsgiverne er bekymret for, at personalet spilder deres tid på hjemmesider i løbet af dagen, hvilket kan svække produktiviteten og betyde en øget sikkerhedsrisiko, fordi data deles eksternt.

I undersøgelsen advarer nogle HR direktører imod et totalt forbud mod brug af sociale netværk, fordi det vil skade medarbejderens engagement. Således udtales det, at “ved at behandle vores medarbejdere som voksne giver det os mulighed for at have åbne diskussioner om, hvordan balancen mellem arbejdsliv og det at være social i arbejdstiden skal være”

Hvordan vil arbejdsgiverne reagere ifølge undersøgelsen ?

50% vil begrænse personlig brug af internettet til frokostpausen
33% vil overveje et totalforbud
70% vil overveje disciplinære foranstaltninger, hvis de opdager upassende fotos på online sociale netværk, som  identificerer arbejdsgiveren
25% vil søge efter online sociale netværk som et ansættelses-værktøj
90% vil ikke søge efter upassende kommentarer på online sociale netværk

At problematikken også er yderst relevant i Danmark viser en aktuel sag hos Nordjyllands Politi, hvor 12 betjente har været medlemmer af Facebookgruppen ‘Ryd 1000fryd’, jfr. artikel i Politiken Chefen må blande sig i din Facebook.

Der har især været fokus og debat om børns sociale netværk og det har været fremme at indføre forskellige teknologiske løsninger til beskyttelse af børn, når de er online, f. eks. ved at indføre en “privacy lås”.

Selv for ansvarsbevidste forældre, er grænsen mellem det at være social, at snage og bryde privatlivets fred som oftest en gråzone.

Lad mig indledningsvis pege på en engelsk undersøgelse offentliggjort af  Timesonline i april 2008 og foretaget af Ofcom, en uafhængig engelsk tilsynsmyndighed for kommunikation. Her viser undersøgelsen, at 2 1/2 million børn mellem 8 og 17 har oprettet en profil på et socialt netværk. Undersøgelsen fremhæver, at forældre ikke er opmærksomme på, at dårlig sikkerhed betyder, at omkring fire ud af ti personlige sider er åbne for alle.

Undersøgelsen fastslår, at selv om de tre vigtigste sociale netværk, Bebo, Facebook og MySpace, påstår at have en minimums aldersgrænse på 13 eller 14, så siger 1/4 af alle børn med internetadgang i alderen mellem 8 og 11, at de har en side på et social netværk. Undersøgelsen viser også, at 33% af forældrene gik med til ikke at opstille regler for deres børns brug af online sociale netværk, mens 43% af børnene har sagt, at deres forældre havde undladt at angive nogen regler for deres brug af online sociale netværk. Noget kunne hermed tyde på, i alt fald efter den engelske undersøgelse, at alt for mange forældre ignorerer de risici der er forbundet med disse websteder.

Frygt for børns sikkerhed fremhæves som en voksende bekymring, herunder tilfælde af opmuntring til selvmord, mobning og pædofili.

For at imødegå problemet har det engelske indenrigsministerium i 2008 offentliggjort en frivillig adfærdskodeks for sociale netværk. Bebo, MySpace og Facebook er enige om, at når børn under 18 opretter en profil vil være omfattet af en høj standard indtilling for privacy beskyttelse.

I et sammendrag fra konferencen Privatliv på profilen om borgernes adfærd på online sociale netværkstjenester d. 11 november 2008 arrangeret af It-sikkerhedskomitéen, blev der bl.a. efterlyst klarhed over den retstilstand, der gælder for udbydere og brugere. Der blev også stillet spørgsmål om forbrugerlovgivningen er på niveau med moderne krav til it-sikkerhed, og om der er behov for en bedre beskyttelse af borgernes privatliv. Desuden blev der udtrykt ønske om at få en afklaring af, i hvilket omfang dansk lovgivning kan håndhæves overfor online sociale netværkstjenester, der retter sig mod et dansk marked og danske brugere.

Det kom også frem, at der hvor der mangler regler, vil der opstå erfaringsbaseret kodeks for god etik og moral. Det ser man også i forhold til brugerne på online sociale netværkstjenester, ikke mindst blandt børn og unge. På netværkstjenesterne holder brugerne øje med hinanden og informerer tjenesteadministrator, som det fremgår af It- og Telestyrelsens kommentar.

Forbrugerrådet har taget et godt initiativ og offentliggjort Gode råd til facebookbrugere.  Forbrugerrådet har imidlertid i snart et halvt år peget på, at FaceBook overtræder den danske persondatalov, men medgiver at et EU indgreb er nødvendigt. En nylig undersøgelse af Forbrugerrådet viser, at  Brugerne er utilfredse med beskyttelsen på Facebook.

Lad mig først slå fast, at erfaring fra udlandet viser, at det vil være både praktisk og juridisk umuligt helt at afskære medarbejderes brug af sociale netværk.  Det vil efter min opfattelse også være tåbeligt. Selvfølgelig bør man ikke bruge unødig tid på sit arbejde på internetbaerede sociale netværk, men de kan selv for en virksomhed tjene en legitim forretningsmæssig generering og netværkssamarbejde udover at udvikle medarbejderens trivsel og engagement.

Det er min opfattelse, at det vil være en fordel for både arbejdsgiver og medarbejder, at en offentliggjort adfærdskodeks fastsætter retningslinjer for brug af sociale netværk. En adfærdskodeks demonstrerer et etisk ansvar ved at tage stilling til klart definerede problemstillinger.

Også i forhold til forældre og børn giver det god mening at anbefale en adfærdskodeks og man kan udmærket  tage udgangspunkt i den engelske adfærdskodeks som viser afprøvede og fornuftige metoder til at holde sig sikker online og som kan udfylde et muligt gab mellem lovgivning og konkret praksis. En adfærdskodeks vil under alle omstændigheder være et fornuftigt første skridt, fordi det uden tvivl vil være kompliceret at lovgive om online sociale netværk, al den stund det ville være meget vanskeligt at skelne dem fra andre websteder.

Så vidt så godt. Imidlertid består der en opgave, som antydet indledningsvis, i klart at definere privacy beskyttelsen på online sociale netværk. Det vil i den forbindelse være nærliggende at antage, at internettet ikke bør opfattes som et unikt separat rum, men som en udvidelse af det virkelige liv. En netop offentliggjort artikel i Berlingske Tidende Nej tak til forældre på Facebook påpeger dette på glimrende vis med nogle interessante betragtninger af professor  Niels Ole Finneman.

Reklamer

5 responses to “Privacy skal ikke hæmme men fremme internetbaserede sociale netværk

  1. CBC News rapporterer, at Facebook vil ændre sin praksis vedrørende personlige oplysninger, så de bliver i overensstemmelse med Canadas lovgivning om privacy. På en pressekonference i går skitserede Federal Privacy Commissioner Jennifer Stoddart og Vicepolitidirektør Elizabeth Denham de ændringer Facebook har indvilget i at foretage i kølvandet på en kritisk rapport om Facebooks privacy praksis. Blandt disse vil Facebook fremover kræve, at tredjeparts applikationsudviklere skal have brugerens udtrykkelige samtykke, før de kan få adgang til deres oplysninger. Facebook vil også øge klarheden og synligheden af proceduren for konto deaktivering og sletning samt vilkår for opbevaring afr profiloplysninger. I en separat pressekonference, udtaler Facebook, at ændringerne vil blive gennemført på globalt plan.
    http://www.cbc.ca/technology/story/2009/08/27/facebook-privacy-commissioner.html
    Video link: http://www.thestar.com/videozone/687403

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s